پروژه احداث ايستگاه تقويت فشار گاز نورآباد (EPC)

اتصال تاسیسات تقویت فشار گاز نورآباد به خط لوله دهم سراسری گاز

28 تیر 1401

شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در یک فرآیند فشرده و شبانه‌روزی موفق شد طی شش روز، عملیات Tie-in (اتصال نهایی) تاسیسات تقویت فشار گاز  نورآباد به خط لوله دهم سراسری گاز را با موفقیت به انجام برساند.
به گزارش روابط عمومی سام سرانی، رئیس ساختمان و نصب طرح تاسیسات تقویت فشار گاز، انجام موفق عملیات اتصال نهایی را حاصل همکاری همه‌جانبه مدیریت دیسپچینگ ملی گاز و منطقه ۵ عملیات انتقال گاز و گامی اساسی در فرآیند راه‌اندازی تاسیسات نورآباد دانست و اظهار داشت: اکنون گاز به پشت شیرهای ورودی و خروجی تاسیسات نورآباد رسیده است و به محض اتمام عملیات پیش راه‌اندازی، می توانیم آن را در سرویس قرار دهیم.
به گفته سرانی تاسیسات تقویت فشار گاز نورآباد در استان فارس  و بر روی خط لوله سراسری دهم گاز  در حال احداث است و با توجه به راهبردی بودن این خط که از خطوط اصلی انتقال گاز کشور محسوب می شود، تاثیر مهمی بر روی شبکه گاز سراسری خواهد داشت و با راه اندازی آن عملاً ۱۵ – ۱۶ میلیون متر مکعب در روز به ظرفیت ابتدای خط افزوده خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه این تاسیسات دارای آرایش ۳+۱ بوده و شامل سه توربین در سرویس و یک توربین یدک است گفت: همه این تجهیزات پیشرفته از سوی شرکت مپنا ساخته شده و هم اکنون در حال نصب هستند و در زمان راه اندازی تاسیسات، شیرهای ورودی و خروجی باز می شوند تا گاز به‌جای عبور از درون خط از کمپرسورها بگذرد و فشار ورودی ۸۵۰ به ۱۲۰۰ PSI افزایش یافته و به خط باز گردد.
حساسیت انجام عملیات اتصال نهایی تاسیسات نورآباد
سرانی در تشریح فوریت و اهمیت عملیات اتصال نهایی تاسیسات نورآباد توضیح داد: از آنجا که این تاسیسات در ابتدای خط لوله دهم سراسری گاز قرار دارد انجام عملیات اتصال نهایی در آن از حساسیت خاصی برخوردار است بنابر این فرآیند، سریعاً و در بازه زمانی کوتاه انجام شد تا مصرف‌کنندگان این خط راهبردی، با مشکل مواجه نشوند.
رییس ساختمان و نصب طرح تاسیسات تقویت فشار گاز ادامه داد: برای اتصال تاسیسات تقویت فشار گاز نورآباد به خط لوله دهم سراسری از قبل اتصالاتی پیش‌بینی و تعبیه نشده بود، بنابراین ضرورت داشت  بر روی خط لوله دهم سراسری گاز برش کاری مورد نیاز جهت متصل شدن به تاسیسات انجام شود.
وی با بیان اینکه شیرآلات “۵۶ و “۴۸ ورودی و خروجی تاسیسات، نصب شیر “۵۶ روی خط لوله دهم سراسری گاز، شیرآلات و لوله کشی مسیر خط “۲۰ کنار گذر و هیدرو تست کلیه خطوط جزء اهم فعالیت‌های اتصال نهایی محسوب می شود، گفت: محدودیت شدید زمانی و موقعیت و جانمایی استقرار شیرآلات از ویژگی‌های این عملیات بوده و برای نصب شیر” ۵۶ از یک جرثقیل ۱۶۰ تن استفاده شد.
وی ادامه داد: به منظور اطمینان از صحت عملکرد شیرآلات “۲۰ ، “۴۸ و “۵۶  کلیه این اقلام به کارخانه شهید کلاهدوز برای انجام آزمایشات در حضور بازرسی شرکت مهندسی و توسعه گاز ارسال و سپس به محل پروژه ارسال شد.
سرانی با اشاره به مدیریت و دوراندیشی متولیان این امر گفت: انجام چنین عملیاتی در فصل تابستان که شبکه با محدودیت کمتری نسبت به اوج مصرف در زمستان مواجه است کمک می‌کند که هدف راه‌اندازی تاسیسات در قبل از فصل سرما محقق شود.
در پایان وی از هماهنگی و انسجام کلیه عوامل اجرایی شامل تیم مدیریت پروژه، مسئولین طرح تأسیسات تقویت فشار گاز  و تیم بهره بردار منطقه ۵ که مسئولیت برشکاری خط سراسری دهم را بعهده داشته اند، تشکر کرد و گفت:  تلاش شبانه روزی شرکت فنی و مهندسی طرح و بازرسی به عنوان پیمانکار و دقت و همکاری شرکت فرآیند سازان انرژی به عنوان مشاور پروژه سبب شد این فعالیت بسیار سنگین در زمان محدود به ثمر برسد.